Alla våra föreställningar bygger på speciella frågeställningar eller särskilda teman. Våra lärarhandledningar hjälper dig som lärare/pedagog att förbereda dig och fördjupa dig i föreställningens tematik samt att få tips på både övningar, artiklar och övrigt textmaterial.
För att upplevelsen som helhet ska bli så bra som möjligt önskar vi att ni förbereder eleverna. Berätta exempelvis vad föreställningen heter och vad den handlar om. Prata gärna om vad eleverna har för erfarenheter av att se på föreställningar och att en inte behöver förstå utan bara uppleva. Den individuella upplevelsen och allas olika tolkningar är det viktiga. Inget är rätt eller fel.
Förbered också eleverna på de praktiska förutsättningarna, exempelvis när och var. Mobiltelefoner behöver vara avstängda. Efteråt går det bra att fotografera. Vi hoppas att ni har gott om tid på er och sprider en nyfiken och glad förväntan till gruppen. Väl på plats möter vi upp och ger den information ni behöver.
Samtala med eleverna efter föreställningen för att fördjupa och ge upplevelsen nya perspektiv. Föreställningen talar till var och en av oss på olika sätt, därför är det intressant att lyssna på varandras tankar. Övningarna nedan är hjälpmedel och inspiration för er.
1. Börja med en minnesrunda. Vad är det första som dyker upp i tankarna? Skriv upp alla ord/tankar på tavlan – likt en gemensam minneskarta.
2. Låt eleverna reflektera över följande frågor:
– Fick du någon särskild känsla när du såg föreställningen?
– Kommer du ihåg något speciellt från föreställningen?
3. Låt barnen rita ett minne från föreställningen.
Vi tycker att scenkonst ska vara tillgänglig för alla. Vi erbjuder förarbete till alla föreställningar så eleverna på anpassad grundskola har lättare att ta till sig upplevelsen.
Relaxed Performance är föreställningar som anpassats för att vara mer tillgängliga för individer som kan uppleva traditionell teater som överväldigande eller obehaglig. Detta kan exempelvis inkludera personer med autism, sensoriska och kommunikativa funktionsvariationer eller inlärningssvårigheter.
Ljus och ljud: Starka ljuseffekter och höga ljud är oftast lätt mildrade.
Avslappnad attityd till rörelse och ljud: Publiken har en möjlighet att röra sig fritt in och ut ur salongen under pågående föreställning och det finns en förståelse för att det kan uppstå oväntade ljud eller rörelser.
Förberedande material: Besökare kan ofta förhandsgranska material som beskriver vad de kan förvänta sig under föreställningen, vilket kan minska oro eller förväntan.
Läs mer om Relaxed Performance
Vi brinner för att låta barn och unga uppleva och själva skapa scenkonst. Scenkonst kan vara omedelbar, drabbande, lustfylld och engagerande och skapa behov av en fortsättning. Vi erbjuder scenkonst för alla i skolan. Oavsett om det är teater- eller dansföreställningar, pedagogiskt arbete kopplade till alla föreställningarna med lärarhandledning eller egna projekt speciellt utformade för er skola.
Vi inbjuder även till lärarkurser där vi ger dig som lärare och pedagog olika verktyg att prata scenkonst med dina elever.
Teaterordlista
SCENOGRAFI Scenrummet med väggar, möbler m.m. som skapats av en scenograf
KOSTYM Skådespelarnas/dansarnas kläder som tillverkats av en kostymör
MASK Skådespelarnas/dansarnas smink och frisyr som gjorts av en maskör
REGI Val av helhet och vad skådespelarna ska göra, görs av en regissör
KOREOGRAFI Dans och rörelsemoment i föreställningen görs av en koreograf
DRAMATIKER Den som har skrivit pjäsen
KOMPOSITÖR Den som komponerat musiken till föreställningen
LJUSDESIGNER Den som har bestämt hur ljuset ska vara
REKVISITA Alla saker som finns på scen
KARAKTÄR Den som skådespelaren/dansaren gestaltar/spelar i föreställningen
GRADÄNG Läktaren som ni sitter på under föreställningen
TOI TOI Säger många istället för lycka till i dansvärlden SPARK Säger många istället för lycka till inom teatervärlden