Skapa dans, information till medverkande

Nu är det hög tid att anmäla DIN koreografi till Skapa Dans 2024!

Skapa Dans anordnas för att uppmuntra ungdomar till eget skapande i dans och visa på koreografisk kreativitet, kunnande och kompetens hos amatörer som sysslar med dans i olika stilar och på olika nivåer.

Skapa Dans Blekinge Kronoberg och Kalmar sker lördagen den 12 oktober kl. 16.00 i Lokstallarna i Karlshamn. Alla visar upp sitt bidrag och en koreografi blir utvald av en extern urvalsgrupp att representera Blekinge, Kronoberg och Kalmar vid Skapa Dans nationellt i Stockholm våren 2025. Det utvalda bidraget tillkännages den 18/10.

• Du anmäler din koreografi till Skapa Dans genom att mejla till kiki@byteatern.se (Kalmar) anna.eklund@regionteatern.se (Blekinge och Kronoberg). Anmälan ska vara inne senast den 26/8. Obs! begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Anmälan skall innehålla

• Titel på stycket
  • Namn, födelsedatum (6 siffror) på alla dansare och koreograf
  • Mejladress till både koreograf och alla dansare i stycket.

Regler

• Koreografer och dansare ska vara mellan 14 – 22 år.
  • Koreografer och dansare ska vara skrivna i eller ha anknytning till Blekinge, Kronoberg eller Kalmar.
  • Koreografin ska vara minst 3 min och max 4 min 30 sek.
  • Max 6 dansare/grupp.
  • Ni behöver vara tillgängliga hela tävlingsdagen.
  • Om ert bidrag väljs ut behöver ni vara tillgängliga för den nationella tävlingen i Stockholm den 21-23 mars 2025.
  • Man får tävla i flera grupper men bara stå som koreograf för ett stycke.
  • Alla dansstilar är välkomna!
    Urvalsgruppen bedömer:
    Konstnärlig och koreografisk kvalitet 2. Kommunikation och utstrålning
    3. Originalitet och personlig tolkning 4. Sceniskt helhetsintryck

Ägare av Skapa Dans är SRD (Samarbetsrådet för Regional Dansutveckling) och Regionteatern och Byteatern är arrangör för Skapa Dans i Blekinge, Kronoberg och Kalmar.